VIA FERRATA IN CHEILE RASONOAVEI

VIA FERRATA IN CHEILE RASONOAVEI

Din multitudinea de activitati pe care le putem face in Cheile Rasnoavei: ciclism, echitatie, enduro, atv, escalada, camping, gratare etc, am ales traseul de via-ferrata.

In Cheile Rasnoavei se ajunge foarte usor: din drumul judetean 73A Rasnov-Paraul Rece, facem stanga in dreptul Complexului Conca Verde si mergem inainte pana in chei.

Traseul de via-ferrata are o lungime totala de 450 m si o diferenta de nivel de 220 m. Pentru parcurgerea sa aveti nevoie de ham, casca si shock-absorbere. Traseul incepe vizavi de copertina de tabla din chei, punctul de unde se face si bungee-jumping.

cheile rasnoavei via ferrata rasnov postavaru

La baza traseului este o placuta metalica pe care sunt scrise tarifele: “50 ron/persoana cu echipament si instructor SC Jump Adventure SRL, 30 ron cu echipament propriu si fara instructor, caz in care SC isi declina orice raspundere.”.

Traseul este intr-adevar bine amenajat comparativ cu acum 4 ani cand l-am parcurs prima data, cablurile sunt noi, iar in zona traversarii, in punctul care punea cele mai multe probleme, acum exista un lant pentru picior care ajuta foarte mult.

cheile rasnoavei via ferrata rasnov postavaru

Problema se pune cand vrem sa punem putin sub lupa stilul romanesc de a face lucrurile sa mearga. La baza traseului nu ne-a zis nimeni: “Baieti, scoateti 30 de lei!”, sincer chiar nu era problema de bani, din contra, cu placere plateam aceasta suma pentru ca este intr-adevar un chin sa mentii un astfel de traseu.

cheile rasnoavei via ferrata rasnov postavaru

Noi intrasem deja in traseu, ajunsesem in zona de unde incepe traversarea, iar de “vizavi” tipau la noi cei de la bungee-jumping ceva ce, din cauza distantei si a ecoului, nu se distingea. Noi puteam intelege orice, de la: “Baieti, cabluri rupte, intoarceti-va!” pana la: “Sa traiti bine”. Noi am ales sa continuam, deoarece am simtit ca “vulturii” ne vor banii, si asa a si fost. Odata ajunsi jos, la fel, nu era nimeni, asa ca ne-am urcat intr-un traseu de escalada. Dupa prima lungime a trebuit sa coboram pentru ca a inceput sa ploua torential, sa tune si sa fulgere, iar combinatia – stanca uda si cabluri metalice – nu e chiar cea mai fericita, asa incat am zis ca nu vrem sa fim mai trasniti decat suntem.

cheile rasnoavei via ferrata rasnov postavaru

Si cu toate ca nu mai era nimeni in chei datorita ploii, ghiciti cine ne asteptau intr-o Dacie papuc sa ne ceara banii pentru distractia din ziua respectiva? Domnii de mai sus, fireste. Nu zic, se fac greu banii, dar si mai greu se face bunul simt prieten cu unii oameni.

cheile rasnoavei via ferrata rasnov postavaru

Si mai trist este ca povestea nu este singulara, un weekend mai tarziu au mai fost 2 prieteni, aceeasi poveste cu tipete si urlete, numai ca ei au coborat de frica sa nu fie ceva in neregula cu traseul. La fel, dai banii nu primesti chitanta, fara bon, fara nimic, oricine putea sa vina sa zica: “Frate, scoate banu’, e traseul de care am eu grija”. Probabil, in curand vor aparea si “micutii” sa iti faca semn unde sa “iti parchezi cortul” ca au ei grija de el.

Ce sa zicem, vreme buna si ochii mari deoarece oameni de nimic sunt peste tot.


Alegeti 720p pentru o calitate mai buna a videoului.

cheile rasnoavei via ferrata rasnov postavaru

7 Responses

  1. Asa e: “oameni de nimic sunt peste tot” . Unii muncesc, adica noi, cei care am construit via ferrata, iar altii profita, adica voi. Si, cu toate, ca este o placuta in care scrie clar cat costa voi va faceti ca nu o vedeti … iata stilul romanesc …
    Pentru cultura voastra generala, constructorul, proprietarul si administratorul acestei distractii, de care voi va bucurati cand vreti, este Jump Adventure sau, mai pe scurt, Popa. A costat numai amenajarea 3000 euro, a fost lucrata iarna, incat noi consideram ca suma pe care ar trebui s-o platiti este de bun simt. Mai retineti si faptul ca o parte din acesti bani se cheltuiesc pentru taxe, avize si locatie. Tot pe aceasta cale va informam ca nu stam in chei sa pazim via ferrata, asa ca nu aveti decat sa va duceti. Dar ca oameni de bun simt ce presupuneti ca va aflati, eu, Popa as fi bucuros sa-mi dati macar un telefon si sa spuneti multumesc.
    In acest caz, eu si prietenii care m-au ajutat sa construiesc, adica Rudi, Bubu, Sasca am avea, cel putin, o satisfactie morala.

  2. Se vede clar ca nu ai citit ce am scris in articol:

    “Traseul este intr-adevar bine amenajat comparativ cu acum 4 ani cand l-am parcurs prima data, cablurile sunt noi, iar in zona traversarii, in punctul care punea cele mai multe probleme, acum exista un lant pentru picior care ajuta foarte mult.”

    Si: “sincer chiar nu era problema de bani, din contra, cu placere plateam aceasta suma pentru ca este intr-adevar un chin sa mentii un astfel de traseu.”

    Acei bani, ti i-am platit domnule Popa. Problema e ca nu am primit chitanta, dar presupun ca pentru taxele, avizele si “locatie” primiti la randul dumneavoastra, dovezi de acest fel de la primarie care sa va ateste plata. Acest lucru s-a repetat si la diferenta de o saptamana, cand au mai venit si alti prieteni in zona.

    Si imi perimit intreb: cine face afacerea aici pana la urma?

    Noi care dorim sa platim pentru astfel de trasee, dar nu avem/nu stim cui sa platim, sau este afacerea dumneavoastra, dar nu stiti cum sa strangeti banii de la turisti? Iar pentru ca nu aveti pe cineva care sa stea la baza traseului pentru a oferi informati/strange bani/da chitanta, cand cineva urca pe traseu, ce faceti? – tipati la el sa se dea jos, si dupa aceea veniti ca o hiena cu texte gen “nu stiati ca trebuie sa platiti?”.

    E trist ca si acum procedati la fel. Succes cu recuperarea celor 3000 de euro si intrarea “pe profit”.

  3. Dragi turisti, eu va recomand sa mergeti oriunde in Alpi, (Austria, Italia, Elvetia, Franta), trasee de via ferrata sunt cu miile, si nu se plateste nimic pentru a le parcurge!!!
    Totusi as fi fericit, sa aflu, ca si la noi in tara s-ar dezvolta astfel de activitati, sa poti ajunge pe drumuri de calitate, fara gropi sau neasfaltate, etc, sa gasesti in zona pensiuni construte cu bun gust si sa nu fii obligat sa asculti peste tot manele si sa innoti printre gunoaie. Eu personal nu sunt de acord cu plata pt via ferrata, desi as fi venit cu placere intr-un weekend cu familia. Pana acum nu stiam, ca exista si in Romania asaceva, dar din pacate nici nu voi veni, pana cand se percepe sume pt a se urca pe cabluri, cand pot parcurge astrfel de treasee cu miile in alta parte gratuit. Cu atat mai putin mi-ar face placere, ca dupa ce am parcurs sute de kilometri sa ajung acolo, sa vina niste tipi, care sa urle dupa mine…Daca tot vreti bani, de ce nu inchideti zona, puneti pe cineva intr-o cabina sa taxeze pe cei, care vor sa intre, afisati preturile si dati bon fiscal pt sumele incasate, si nu in ultimul rand dati turistilor o harta cu toate datele traseului, inclusiv gradul de dificultate, daca e accesibil si copiilor, varsta/inaltimea acestor copii, etc, etc…

  4. Dreptate aveti si unii si altii, romani sunteti si unii si altii cu bunele si cu relele. Si eu sunt supus aceluiasi statut, dar si eu am onoarea sa fiu roman.
    Popa nu a facut strangeri de fonduri, probabil nu a luat fonduri europene, probabil nu i s-au facut donatii si nici udrea nu i-a dat nimic. Atat a putut, atat l-a dus mintea.
    Cat despre evaziune, da este un evazionist. Dar aici in Romania este si un temerar.
    Multumesc domnule Popa!
    Dar…
    Sa nu rupeti chitanta?! Nu-i frumos! Si ce-i care va fenteaza, nu o fac pentru ca sunt romani ci ca si altii daca pot fac cam acelasi lucru ce faceti dumneavoastra cu statul. Dar mie defapt nu-mi pasa de chitanta. Nu am o constiinta civica suficient dezvoltata. La asta mai am de lucru. Dar ati putea sa da-ti informatii tehnice despre circuitul dumneavoastra. As vrea sa stiu: uite asta este C3. Si cand ma duc in alta parte sa stiu la ce sa ma astept. Vreau sa stiu ca m-am uitat la sosea de la x metrii, ca are dif de altitudine y etc.
    Si terminati si traseul ala din Peretele Vaii Albe. Sau faceti acolo un traseu de via ferrata. (!?!) Atunci sa vezi injuraturi de la colegi.
    Mai ar fi si probleme de securitate in via ferrata din Rasnoave. Cand se merge in grup pe bucata verticala intra si doi intre doua pitoane, cand de fapt ar trebui lasat si un segment liber intre doi turisti.

    Personal va urez sa va mearga bine si sa faceti cat mai multe “distractii” in Rasnoave. Ca “vecin roman” va zic : “Sa nu va moara capra! Ci chiar sa va fete iezi frumosi si sa nu mai aud : Mergeti oriunde”

    Sunt frumosi Aplii sau Anzii dar sunt frumosi si Carpatii si ii iubesc, si ma bucur ca romanii, fiecare pe unde poate face ceva pentru ai putea valorifica turistic

    Bravo!!!

  5. Prietene, mai bine faceai ceva util cu aia 3000 de euro decat sa bagi niste fieratanii in stanca si dupaia sa ceri bani de la fraieri. Sper din tot sufletul ca cei mai cu cap din comunitatea locala sa ajute via ta ferrata sa de demonteze singura intr-o noapte la fel ca si cea din Cheile Turzii. (tot cu taxa fara chitanta, dar de data asta luata de o firma de parapantism)

  6. Interesante opiniile! Sigur ca se poate discuta pe un ton normal si cu argumente,fara a se arunca injurii.
    Am avut ocazia de a ma plimba pe Via Ferrata in Dolomiti,in Franta si Austria,eu practicand de 27 ani alpinismul si fiind Ghid Montan autorizat.Sigur ca nimeni nu iti ia taxa in aceste tari si,cu exceptia Dolomitilor-unde gasesti trasee mai expuse sau cu intreruperi in continuitatea cablurilor,amenajarea este la superlativ,echiparile mai noi avand si “coada de purcel” prin care se trece coarda-ca asigurare suplimentara-fara a mai fi nevoie de bucle echipate. Prinderea cablului la nivelul buloanelor, se face lasand o bucla de cablu sub nivelul bulonului,pentru a avea carabiniera in pozitie verticala,in momentul socului(vorbesc de carabinierele atasate lonjelor de la sistemul de absorbtie a socului).
    Nu am fost sa vad Ferrata din Cheile Rasnoavei, insa as fi curios sub ce forma juridica, o firma,administreaza aceasta Ferrata; din ce stiu eu terenul NU e PROPRIETATE PRIVATA, CRED CA E ARIE PROTEJATA?
    Sub ce forma se face aceasta activitate,prin aprobarea carui organism/autoritate,pe baza carui contract?
    Daca totul e legal, atunci ar trebui sa existe informatii la intrarea in zona,casa de bilete si persoana prezenta.
    Pe de alta parte, exista destule trasee de alpinism(clasice) si de escalada, ca cei care doresc, sa faca o scoala si sa se catere;evident asumandu-si riscurile inerente,dar si in cunostiinta de cauza.
    As vedea ca utila turistilor,fara mari pretentii alpine, amenajarea de Ferrate in zone ca Cetatile Ponorului din Apuseni,Canionul 7 scari din Piatra Mare; adica in zone cu aflux turistic mare si unde accesul e usor si nu se distrug trasee preexistente de alpinism sau in pereti in care cuibaresc pasari din specii protejate, exista endemisme,etc
    In Romania, din pacate,nu s-a stabilit clar,cine,sub ce forma,cu ce pregatire si unde, poate sa puna in opera trasee de alpinism,escalada,Via Ferrata cu respectarea unor criterii de ecologie,protectia mediului,deontologice-ca baterea unor trasee de jos in sus sau cu asigurari mobile,etc Din aceasta cauza si exista nenumarate animozitati si lupte intre cei care,sub o forma sau alta,se orienteaza catre natura.
    Astept un raspuns cu privire la acte,contracte si forme legale care guverneaza exploatarea Via Ferratei din Ch. Rasnoavei, de la cei implicati;poate ca acest raspuns ar face putina lumina si toti cei interesati sa parcurga traseul ar sti la ce sa se astepte,cui sa plateasca,sub ce forma si in ce calitate li se iau banii.

    Adrian Lancrangean, instructor de alpinism
    ghid montan
    monitor schi

  7. Abea acum m-am uitat pe clip si am impresia ca cel care se urca pe Ferrata, un tanar cu plete ,face o mare greseala tehnica ce poate duce la MOARTE, in cazul unei caderi.Asigurarea o face cu lonja dubla fara amortizor de soc.Sa explic: factorul de cadere teoretic,in alpinism este de maxim 2,in realitate,datorita frecarilor din sistemul de asigurare, nu depaseste 1,77. Factorul de cadere este definit ca raportul dintre inaltimea de cadere(distanta dintre punctul de unde se cade si punctul in care s-a oprit caderea) si lungimea corzii disponibile(lungimea de coarda care preia caderea din punctul legaturii la ham pana la sistemul de filare al secundului).Acest factor nu poate depasi cifra 2 deoarece forta care se exercita asupra celui care cade ar fi prea mare si s-ar produce leziuni.
    Sa luam in calcul ceea ce se intampla la Via Ferrata; se cade pe lungime de 12 m, amortizarea socului facandu-se pe lonja de 0.75 m, rezulta 12/0.75=16.Fata de factorul 2 la care se admite ca forta de soc este de 1200 kgf (kilograme forta) va dati seama ca la 16 se vor rupe lonjele sau cusaturile si s-ar putea sa nu reziste nici carabinierele. Din aceasta cauza exista in comert amortizoare de soc pentru Via Ferrata cu descoaserea unor chingi sau cu sistam metalic de franare prin frecare si carabiniere speciale marcate cu simbolul K, de la klettersteig, adica Via Ferrata in germana.
    CONCLUZIE! Informati-va si achizitionati echipament adecvat,cu certificat de calitate si garantie si care intruneste normele CE si UIAA.

    Adrian Lancrangean

Leave a Reply

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.